24 svi 2022
GRAD KOŠARKE Djelatnici Panathinaikosa prenijeli Zadranima svoja iskustva u vođenju kluba
Foto: paobc.gr
Košarka

GRAD KOŠARKE Djelatnici Panathinaikosa prenijeli Zadranima svoja iskustva u vođenju kluba

“Big club, unlike any other.” Ovaj stih, početni je stih Panathinaikosove himne, a odražava veličinu Panathinaikosa, najpoznatijeg i najstarijeg košarkaškog kluba u Grčkoj.

Njihova priča počinje 3. veljače 1908. kada je George Kalafatis, zajedno s još 40 sportaša, osnovao atletski klub Panathinaikos. Jedanaest godina kasnije osnovan je košarkaški odjel. Bilo je to 1919. godine kada je povijesni osnivač Panathinaikosa prisustvovao na Međusavezničkim igrama u Parizu, raspitivao se o košarkaškim propisima, dobio potrebne informacije i vratio se u Grčku s potrebnom opremom za stvaranje Panathinaikosove košarkaške selekcije, koja će kasnije postati najuspješnija sportska selekcija Kluba.

Panathinaikos je danas aktualni prvak Grčke i šesterostruki osvajač Eurolige. Svoje utakmice igra u impozantnoj OAKA Areni, drugoj najvećoj areni u Europi. Navijačka atmosfera na utakmicama Panathinaikosa dobro je poznata sportskim zaljubljenica širom svijeta.

Poveznica sa Košarkaškim klubom Zadar su brojne, od igrača koji su nosili dres oba kluba, poput Dina Rađe, Stojka Vrankovića, Dejana Bodiroge i Jurice Žuže. Tu su i međusobni dvoboji u Euroligi (osmina finala) 1967/68 i ULEB Euroliga 2001/02.

Nakon nedavnog razgovora sa direktorom Žalgirisa, predstavnici Udruge Grad košarke razgovarali su i s nekoliko nekoliko zaposlenika Panathinaikosa iz odjela marketinga, prodaje i sportskog dijela, koji su im predstavili svoje planove, smjernice i ideje. U nastavku prenosimo zanimljiv intervju o Panathinaikosu, koji može dati neke smjernice i širu sliku po pitanju organizacije i rada jednog košarkaškog kluba.

OBRAZOVANJE I EDUKACIJA

Prije svega, popričajmo malo o obrazovanju i edukaciji u sportskom menadžmentu. Mnogi zaposlenici Panathinaikosa sudjelovali su u nekim od najboljih svjetskih sportskih poslovnih programa na svjetskim sveučilištima. Što predlažete mladim talentima koji žele biti dio košarkaških/sportskih organizacija i klubova (menadžment, marketing, prodaja, financije itd.)?

– Magistarski studij sportskog menadžmenta Instituta Johan Cruyff u Amsterdamu bio je pravi izbor za neke od nas. Vrlo intenzivan program sa studentima iz cijelog svijeta s različitim pozadinama. Moduli su bili usmjereni na sportsku industriju. Bilo je sjajnih gostujućih predavanja i prilika za susrete s ljudima iz sportske industrije s sjajnim karijerama. S naše perspektive, stjecanje magistarskog studija iz sportskog menadžmenta može pomoći mladim talentima da prvi put iskuse kako industrija funkcionira, a pritom da otvore i prošire svoje horizonte te razumiju kako se poslovni svijet prilagođava svijetu koji oni vole – sportu.

Predlažete li im neki sveučilišni program? Nudi li se kvalitetnih tečajeva (online također)?

– Osim nevjerojatnih američkih programa sportskog menadžmenta, postoji veliko nasljeđe u nekim britanskim programima kao što je onaj na Sveučilištu Loughborough, na Sveučilištu Sheffield ili na Sveučilištu Leeds Beckett. No, nakon situacije s Brexitom, mladi talente sve više interesiraju španjolski ili švicarski programi koji se organiziraju u suradnji s velikim klubovima ili udrugama.
Vrlo zanimljiv program koji je uglavnom online s određenim datumima koje studenti trebaju pohađati u različitim gradovima i događajima je Sports Business MBA na EB Institutu.

DOGAĐANJA I NAVIJAČKA ZAJEDNICA

Koju taktiku koristite kako bi se klub što više integrirao kao dio zajednice u Ateni i Grčkoj? Kako je klub povezan s navijačima i putem kojih kanala?

– Jedna od temeljnih vrijednosti Kluba je odnos s navijačima i razvijanje osjećaja da svi pripadaju obitelji Panathinaikosa. Profili kluba na društvenim mrežama jedan su od najučinkovitijih načina komunikacije s našom bazom navijača i osluškivanja njihovog glasa. Osim toga, vrlo važan alat je i naš CRM program koji nam pomaže da ostanemo povezani s našim navijačima i pratiteljima, te da procijenimo njihova razmišljanja i preferencije. Konačno, odlazak u OAKA Arenu radi gledanja utakmice uvijek je važan za klub kako bi ostao povezan s navijačima.

Kako su uređeni odnosi s navijačima? Imate li sastanke s njima? Pogotovo prije neke važne utakmice. Pomažu li vam u nekim promotivnim aktivnostima? U koje segmente rada kluba su uključeni navijači?

– Tijekom sezone održavaju se sastanci s navijačima, pogotovo kada se to traži u njihovo ime. Postoje prilike u kojima tražimo njihovu pomoć kako bi sudjelovali u promotivnim videima naših sezonskih ulaznica, dnevnih ulaznica, proizvoda ili robe. Također, naš odjel prodaje ulaznica i marketinga redovito stupa u kontakt s navijačima kako bi ostali uključeni u promotivne kampanje na društvenim mrežama i match-day događanjima.

Kakvu interakciju imate s navijačima koji nemaju sezonske ulaznice ili nisu redovni gosti OAKA Arene? Organizirate li primjerice Kids days?

– Naša interakcija s navijačima je online i uživo. Uživo, postoje događaji, aktivnosti na terenu i izvan terena tijekom dana kada je utakmica, a na kojima navijači mogu sudjelovati, osvojiti posebne nagrade i ostati povezani s klubom. Online, postoje načini da naša zajednica ostane digitalno povezana. Redovito objavljujemo kvizove, postove s pitanjima i odgovorima, različite zabavne i edukativne koncepte, kao i video materijale, a sve kako bismo povećali dostupnost sadržaja našoj zajednici. Štoviše, naši sponzori igraju važnu ulogu u načinu na koji pokušavamo doći do naših navijača. Mnogi koncepti i ideje su podržani od strane naših partnera kako bi se i njihova promidžba i svijest da su partneri kluba podigla na višu razinu. 

Jeste li povezani s navijačima Panathinaikosa diljem svijeta, budući da imate snažnu zajednicu u inozemstvu?

– Da, naravno da pokušavamo ostati povezani s našim obožavateljima diljem svijeta putem naših na društvenim mrežama.

Panathinaikos ima neke od najvjernijih i najstrastvenijih navijača na svijetu. Kako odgovarate na mišljenja da navijači imaju previše utjecaja na klub?

– Mišljenja naših navijača u velikom postotku određuju našu strategiju u pojedinim poslovnim odjelima, stoga je naš CRM program vrlo važan alat u našim rukama za prikupljanje i procjenu podataka. Štoviše, komunikacija s našom zajednicom na način da aktivno odgovaramo na poruke i mailove koje primamo, ključno je za razumijevanje stajališta naših navijača.

POVIJEST I PAO BRAND

Kako koristite veliku povijest PAO-a u poslovanju kluba? Kako koristite povijest u aktivnom trenutnom radu ili na društvenim medijima?

– Nasljeđe košarkaškog kluba Panathinaikos je uvijek faktor X kako bi se poboljšao način na koji Klub funkcionira. Moramo uzeti u obzir primjere iz prošlosti i prilagoditi ih sadašnjoj situaciji, s ciljem ostvarenja naših ciljeva i zadataka.

Razvijate li svoj obilazak muzeja za obožavatelje i turiste? Kako komunicirate s turistima koji posjećuju Atenu

– Nažalost, za sada ne postoji posebna strategija za turiste koji posjećuju Atenu. Međutim, redovito imamo zahtjeve za ulaznicama od strane turista koji žele sudjelovati na našim utakmicama i uvijek se trudimo da određeni broj ulaznica bude dostupan za te prilike.
Ideja službenog muzeja koju ste spomenuli je sjajna, te je jedan je od naših sljedećih ciljeva uložiti i ojačati našu ponudu i identitet, plus promovirati PAO BC brand i naslijeđe.

Imate li interakcije s velikim poznatim legendama PAO-a? Pomažu li ti u nečemu?

– Ponosni smo što imamo zelene legende u našoj upravi, ljude s velikim iskustvom i toliko veličina koji mogu pomoći Klubu da dosegne najviše ciljeve. Naravno, posebno poštovanje prema Fragiskosu Alvertisu, Dimitrisu Diamantidisu i Giorgosu Kalaitzisi, koji igraju ključnu ulogu za Panathinaikos. S druge strane, postoje i druge legende koje su u bliskim odnosima s Klubom, čiji doprinosi uvijek dodaju vrijednost i težinu.

ORGANIZACIJA

Možete li nam reći kako je klub organiziran? Koliko ima odjela?

– Organigram kluba sastoji se od 10 poslovnih jedinica.

  • Sport
  • Računovodstvo
  • Pravni dio
  • Mediji
  • Marketing
  • Komercijalni dio
  • Prodaja karata i usluge
  • Operacije
  • Sigurnost
  • Akademija/omladinski pogon

Postoje i neka radna mjesta, koja su usmjerena na neki poseban aspekt kluba ili su kombinacija dva odjela zajedno. Na primjer, voditelj evenata i koordinator suradnje sa sponzorima i poslovnim partnerima pripada i marketingu i komercijalnom odjelu.

Koje ste trendove uspješno implementirali u PAO iz NBA lige?

– Jedan od naših glavnih ciljeva je stalno razvijati naš proizvod i način na koji djelujemo. Usporedna analiza s NBA ligom uvijek je dobra ideja jer postoji mnogo poveznica, kako u poslovnom tako i u sportskom segmentu. Prije nekoliko tjedana uveli smo novi CSR program – “Košarkaški klub Panathinaikos za zajednicu” kako bismo se obratili našim navijačima i društvu općenito, te podigli svijest i uzvratili zajednici.

OMLADINSKI POGON

Dajete li fokus akademiji na društvenim mrežama? Koliko je mladih košarkaških talenata dio PAO-a? Koliko trenera po svakoj sekciji brine o mladim talentima?

– Program naše Akademije u Ateni okuplja 300 mladih sportaša da nauče košarkašku igru uz vodstvo našeg tima specijaliziranih trenera, koji im pomažu da unaprijede svoje vještine, a sve dodatno uz podršku našeg vrlo posvećenog pomoćnog osoblja, koji ih podučava i inspirira ih da maksimalno iskoriste svoj potencijal i razviju svoj talent i osobnost.

Također postoji PAO košarkaška akademija i kampovi u različitim zemljama (npr. Ujedinjeno Kraljevstvo, Rumunjska, Turska). PAO Košarkaška akademija je program košarkaškog razvoja za djecu i mlade talente od 6 do 16 godina, a u koji zajedno spadaju obrazovanje i sportski razvoj.

Naša misija je stvarati buduće naraštaje košarkaških ljubitelja, ispravnih ljudi i potencijalnih prospekata, stoga nastojimo razviti stručan plan za PAO BC Akademiju, fokusirajući se uz sportski segment kako na poslovanje tako i na marketinške aktivnosti, dio čega su i društvene mreže.
U ovom trenutku u klubu je 12 košarkaških trenera, 5 rukovoditelja, 1 sportski psiholog, 2 liječnika, 2 fizioterapeuta i 1 trener za snagu i kondiciju. Štoviše, jedan od projekata na koji smo zaista ponosni i treba ga spomenuti je izrada ASD programa, programa koji djeci iz spektra autizma daje priliku da upišu Akademiju i igraju košarku. Trenutno je upisano 60 djece.

Kako rješavate izazov prelaska igrača iz juniora u seniore, ponajviše s psihološkog aspekta prilagodbe na veća očekivanja? Igraju li vaši mladi igrači u drugim momčadima, B sekcijama?

– Prijelaz je prilično izazovan. U tom aspektu, naš sportski i natjecateljski odjel, sastoji se od rukovoditelja i bivših legendi s velikim iskustvom koji pomažu djeci da naprave idući korak, prilagode se zahtjevnijim situacijama i ispune veća očekivanja. Ne postoje B momčadi, već samo ekipe koje sudjeluju u službenim domaćim U18 ligama.

MARKETING

Koliko ljudi radi u marketingu i postoje li posebni odjeli za društvene mreže i događanja?

– Naš marketinški odjel sastoji se od 6 ljudi s različitim zadacima za događaje, implementaciju i obveze prema sponzorima, kreativni grafički dizajneri, voditelji društvenih mreža i digitalnog marketinga.

Jeste li fokusirani na neke nove trendove (crypto, TikTok, metaverse, 2K, esports)?

– Trenutno postavljamo našu strategiju kako bismo našim obožavateljima predstavili našu službenu TikTok platformu. Vrlo smo ponosni što surađujemo s 2K Sportsom, što nam omogućava predstavljanje našeg tima i igrača u najboljoj košarkaškoj videoigri na svijetu.

Zahtijeva li poštivanje standarda i pravila Eurolige mnogo rada i energije?

– Za sudjelovanje u Euroligi potrebno je ispuniti mnogo zahtjeva za svaki odjel. Potrebno je izdvojiti mnogo vremena u čitanju pravilnika i brizi o svakom detalju. Smatramo da je u svakom odjelu Kluba potrebno dodijeliti specifične zadatke kako bi se svaki aspekt učinkovito pokrio i odradio.

PRODAJA

Koliki je proračun Panathinaikosa za sezonu 2021/22?

– Naš ukupni proračun (bruto vrijednost) je 9,5 milijuna eura. Od toga trošimo 5,5 milijuna eura na igrače/trenere (neto vrijednost).

Dolazi li velik prihod od ulaznica?

– Naš tok prihoda temelji se na 4 glavna stupa: prava na emitiranje i TV prava, prihodi od ulaznica, sponzorstva i prihodi od robe. Kao što razumijete, vrlo važan dio ukupnog budžeta dolazi od prodaje sezonskih ulaznica, koliko i od ulaznica za dan utakmice.

Koliko zarađujete od ostalih prihoda na dan utakmice (pića, hrana, PAO trgovina..)?

– Prihodi na dan utakmice iznimno su važni, posebno kada su u pitanju velike utakmice bilo u Euroligi, bilo u domaćoj ligi. Roba, hrana i pića su snažni prihodi koji morate uzeti u obzir i to je razlog zašto stalno pokušavamo nadograditi kompletno iskustvo naših navijača, kako bi uživali u svojem dolasku na utakmice i konzumirali više.

SPONZORI I POSLOVNI PARTNERI

Kakav je odnos PAO-a sa sponzorima i poslovnim partnerima? Jesu li neki od njih dio vlasničke strukture?

– Odnos sa sponzorima je osobni, u suradnji s upravom i različitim odjelima, ali i postavljen na temelju poslovne infrastrukture i strategije kluba. U tekućem razdoblju nemamo sponzora koji su dioničari kluba.

Tko je zadužen za rad s poslovnim partnerima i sponzorima, imate li za to poseban odjel?

– Naš komercijalni i marketinški odjel su glavni za taj dio, te rade izravno s našim sponzorima kako bi se implementirali zajednički dogovoreni strateški planovi. Nadalje, što se tiče gostoprimstva tijekom dana utakmica, naš odjel prodaje ulaznica je u kontaktu i sa sponzorima.

ZAVRŠNE RIJEČI

PAO tim, vaše posljednje riječi za “Grad košarke”.

– Sviđaju nam se ciljevi i ideje vaše platforme – Grad Košarke. Želimo vam puno sreće, strpljenja i odricanja u budućem radu. Nadamo se da će vas košarkaška zajednica i sportski entuzijasti podržati. Vidimo se u Ateni na nekoj euroligaškoj utakmici. Nadamo se da će i vaš klub igrati na nekom europskom natjecanju u budućnosti!

Zahvaljujemo timu Panathinaikosa na podršci i svim informacijama koje su nam ustupili. (Vassilis, Nikolaos, Mariantzela, Stavros, Rallou)“, poručili iz Udruge Grad košarke.